برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

پزشک بودن به چه معناست؟  مطالعه ای در خصوص تصورات اجتماعی از پزشکان

هدف از این مطالعه بررسی این موضوع است که آیا  شرایط و جو موجود در جامعه، دیدگاه اجتماعی پزشک بودن را در دانشجویان تغییر داده و به هویت حرفه ای آنها کمک می کند؟

 


رابطه بین یک پزشک و بیماران نوعی قرارداد بین جامعه و متخصصین علم طب می باشد. برای مثال یک پزشک وظیفه دارد در حرفه خود، حین مواجهه با بیماران منافع عمومی را در جامعه در نظر بگیرد و از روی احساسات تصمیم گیری نکند؛ یا اینکه پزشکان پل ارتباطی بین سیستم بهداشت و درمان و اعضای جامعه هستند ممکن است به تصوری غلط از انتظارات متقابل در اهداف بین پزشکان و بیمارانشان برای دانشجویان حوزه پزشکی تبدیل شود.

 


دانشجویان می توانند از طریق تقویت و اصلاح اینگونه تصوراتشان در دوره انترنی فرصت های قابل توجهی برای تحکیم تعهدات خود در برابر بیماران فراهم کنند. توجه به تصورات و انتظارات اجتماعی دانشجویان برای رشد هویت حرفه ای آنها و همچنین برای منافع مشترک پزشک و بیمار در آینده کاری آنها بسیار مهم است.

 اين مطالعه كيفي- اكتشافي ، متشکل از 35 دانشجوي پزشكي سال اول را كه داوطلب حضور 2 ساعته در يك مجمع در يك كليساي محلي انجام شد و از آنها خواسته شد تا از اعضاي جامعه درباره تجارب خود با پزشكان و سيستم هاي بهداشتي سؤال كنند. از شرکت کنندگان دانشجویی خواسته شد که در مورد پنج سؤال ساختار یافته تأمل کنند. بازتابهای کتبی برای تجزیه و تحلیل ، شناسایی و تجزیه و تحلیل با استفاده از تئوری مبتنی بر کلاسیک Glaser ، تجزیه و تحلیل مقایسه ای مداوم و مدل تصورات اجتماعی مدرن تیلور به عنوان یک لنز تحلیلی ارائه شد.

 

 

 نتایج مطالعات نشان می دهد که دانشجویان هفت موضوع اصلی را در مورد آنچه اعضای جامعه از پزشکان انتظار دارند از جمله گوش دادن فعال (22 نفر) ، معاینه فیزیکی (18 نفر) و دلسوزی برای بیمار (16 نفر) را شناسایی کردند. پاسخ ها همچنین بیان داشتند كه تنها 5/5 درصد دانشجویان احساس می كنند كه برنامه درسی بالینی به اندازه كافی آنها را برای آنچه اعضای جامعه برای مراقبت از بیماران مهم می دانند آماده می كند. اما دانشجویان تشخیص دادند كه دو جنبه مهم در برنامه درسی ، یعنی تشخیص فیزیكی (12 نفر) و مشاركت داوطلبانه بیماران (9 نفر) با انتظارات بیماران آینده مطابقت دارد.

 

 

نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که دانشجویان تجارب آموزشی را که متناسب با تصورات اجتماعی بیماران است ، شناسایی کردند. با این حال ، انتظارات بیمار با برخی از جنبه های تصور پزشکی دانشجویان پزشکی اختلاف داشت. تجربیات و مطالعات بعدی می تواند در کمک به شناخت هویت حرفه ای هر یک از دانشجویان قابل توجه باشد و الگویی برای سایر دانشکده های پزشکی فراهم کند تا چگونگی اجرای برنامه درسی درک جامعه از مراقبت ایده آل از بیمار را ارائه دهند.

 

تاریخ انتشار: January 28, 2020

منبع: https://www.ijme.net/archive/11/exploring-social-imaginaries-of-first-year-medical-students/

 

ترجمه شده توسط دپارتمان آموزش پزشکی آوید http://www.aveedme.com

لطفاً منتظر بمانید...